BARBARA PRATZER
SYGNAŁY - TEST NA PARKINSONA
Wiedza i Życie nr 2/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/2001

Czy można będzie przewidzieć chorobę Parkinsona wiele lat przed wystąpieniem pierwszych objawów?

Objawy choroby Parkinsona wywołane są głównie przez zanik komórek nerwowych wytwarzających substancję zwaną dopaminą. Jej brak w tej części mózgu, która kontroluje ruchy, często prowadzi od nieznacznego drżenia rąk do całkowitego unieruchomienia pacjenta. Jak dotąd diagnozę można postawić dopiero po wystąpieniu objawów, choć procesy degeneracyjne w mózgu rozpoczynają się dużo wcześniej.

Australijscy naukowcy opracowali właśnie test, który może pozwolić na wykrycie choroby nawet 7-20 lat przed pojawieniem się pierwszych symptomów. Jest to istotne, ponieważ o tyle wyprzedza je degeneracja neuronów. Podstawą testu jest obecność we krwi przeciwciał skierowanych przeciw neuromelaninie, substancji uwalnianej przez degenerujące się komórki. Choć przyczyny choroby Parkinsona wciąż są niejasne, przypuszcza się, że właśnie te przeciwciała mogą odgrywać jakąś rolę.

Test został z powodzeniem wypróbowany u osób chorych, jednak sprawdzenie jego przydatności do wykrywania wczesnych zmian w mózgu zabierze sporo czasu. Jeśli oczekiwania naukowców potwierdzą się, proces chorobowy można by śledzić od najwcześniejszych stadiów, co byłoby dobrym punktem wyjścia do poszukiwania czynników zdolnych powstrzymać rozwój choroby.

New Scientist nr 2266/2000