Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
SYGNAŁY - MILITARNY AIRBUS
Wiedza i Życie nr 3/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/2001

Czy nowy samolot transportowy uniezależni europejskie armie od amerykańskiego przemysłu lotniczego?

W lotnictwie wojskowym państw zachodnich użytkowanych jest około 300 samolotów transportowych. Większość z nich to 20-30-letnie amerykańskie C-130 Herkules i francusko-niemieckie C-160 Transal. Ze względu na fakt, że za kilka lat zaistnieje potrzeba ich wymiany, rządy siedmiu państw uruchomiły wspólny program budowy nowego typu transportowca wojskowego. Realizację zamierzenia zlecono specjalnie powołanej do tego celu firmie Airbus Military Company, należącej do europejskiego konsorcjum lotniczego Airbus Industrie. Firma Airbus Military przedstawiła w 1999 roku koncepcję budowy samolotu A400M. Rządy państw Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemiec, Belgii i Turcji w ubiegłym roku zaakceptowały projekt i przystąpiono do jego realizacji.

Airbus A400M ma być uniwersalnym transportowcem dla żołnierzy i sprzętu z możliwością desantowania z powietrza. Samolot będzie dysponował ładownią o pojemności 356 m3, w której można przewozić ładunki o masie do 37 t. Airbus będzie przystosowany do startu i lądowania na nie utwardzonych lotniskach oraz uzupełniania paliwa w locie, co znacznie zwiększy jego zasięg. Można go również przystosować do roli "latającej cysterny", zaopatrującej inne samoloty i śmigłowce bojowe.

Samolot A400M będzie miał maksymalną masę startową 130 t, zasięg do 4 tys. km i osiągał prędkość w locie 750 km/h. Jego napędem będą cztery szybkoobrotowe silniki turbośmigłowe o mocy 10 tys. KM każdy. Ich zaletą jest ekonomiczne zużycie paliwa przy starcie i lądowaniu, a ponadto wysoka sprawność umożliwiająca strome opadanie samolotu. Są również bardzo efektywne podczas manewrowania na ziemi.

W budowie A400M zostaną wykorzystane najnowsze materiały, systemy i technologie, takie same jak w samolotach pasażerskich. Pozwoli to na niezawodność, a przede wszystkim łatwość obsługi.

Firma Airbus Military otrzymała dotychczas wstępne zamówienia na produkcję 225 samolotów, przy czym formalne kontrakty podpisane zostaną w 2001 roku, a dostawy rozpoczną się w roku 2006.