Twoja wyszukiwarka

PIOTR KOSSOBUDZKI
SYGNAŁY - KINO WPĘDZA W NAŁÓG
Wiedza i Życie nr 3/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/2001

Czy papierosy pojawiają się na filmach przypadkiem?

Badania opublikowane w najnowszym piśmie The Lancet dowodzą, że gwiazdy kina, które palą na filmie, sprawiają, że ich młodzi wielbiciele również sięgają po papierosa.

Koncerny tytoniowe starają się, aby ich produkty pojawiały się w filmach. W 1989 roku wprowadzono w USA zakaz tego typu praktyk, jednak według autorów publikacji nie zmniejszyło to obecności tytoniu na ekranie.

Brytyjscy naukowcy przebadali 250 najpopularniejszych amerykańskich filmów z lat 1988-1997. Aż na 85% z nich pojawiały się papierosy, przy czym aż na 28% prezentowano konkretne marki. Niepokojący jest fakt, że ukryte reklamy tytoniu pokazywano równie często w filmach dla dorosłych i dla dzieci. Konkretne marki pokazywano m.in. w filmach: "Gliniarz w przedszkolu", "Ghostbusters II", "Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki", "Kevin w Nowym Yorku" czy "Faceci w czerni".

W ogromnej większości przypadków prezentowania palenia na ekranie pojawiały się 4 marki amerykańskich papierosów. Te same marki są obiektem najintensywniejszych kampanii reklamowych w USA, co sugeruje celowe umieszczanie ich w filmach.

The Lancet nr 9249/2001