MICHAŁ RÓŻYCZKA
ASTRONOTKI
Wiedza i Życie nr 3/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/2001

Worek z księżycami

rozwiązał się przy Saturnie. Dzięki odkryciom dokonanym w ostatnim kwartale minionego roku liczba znanych księżyców tej planety powiększyła się aż o 10 i wynosi obecnie 28. Dotychczasowy "księżycowy" rekordzista, Uran, ma ich zaledwie 21. Nowo odkryte księżyce krążą po orbitach silnie nachylonych do równika Saturna, a ich średnice nie przekraczają 50 km. Najprawdopodobniej są to planetoidy "złapane" przez saturnowe pole grawitacyjne. Zespół, który dokonał odkrycia, posługiwał się kilkoma teleskopami rozrzuconymi na przestrzeni od Hawajów po Andy.

Skazana gwiazda.

Astronomowie brytyjscy odkryli obiekt, który za mniej więcej 200 mln lat (co w astronomicznej skali czasu oznacza "jutro") wybuchnie jako supernowa. Kandydatek na supernową znamy wiele, ale nigdy jeszcze nie udało się choćby w przybliżeniu określić, kiedy nastąpi wybuch. W tym przypadku mamy do czynienia z parą gwiazd, które powoli, lecz nieustannie zbliżają się do siebie. Wybuch nastąpi po ich zetknięciu się i zlaniu w jeden obiekt.

Nie ma żartów

ze Słońcem w maksimum aktywności. W listopadzie ub.r. wyrzucony przez nie obłok szybkich protonów zablokował system orientacji przestrzennej sondy Stardust. Na szczęście nie spowodował trwałych uszkodzeń i po kilku dniach wszystko wróciło do normy. Stardust, która wystartowała w lutym 1999 roku, ma w 2004 roku pobrać próbki z głowy komety Wild 2. Na zdjęciu obłok protonów fotografowany przez sondę SOHO kilka minut po wyrzuceniu ze Słońca (po lewej) i po dotarciu do SOHO ("kłaczki" są śladami pozostawionymi przez protony).