PIOTR KOSSOBUDZKI
SYGNAŁY - TERMITY PODANO!
Wiedza i Życie nr 4/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 4/2001

Jak zajrzeć do talerza australopiteka?

Zmieniły się poglądy na temat diety naszych praprzodków. Dotychczas powszechnie sądzono, że australopiteki (Australopitecus robustus), które żyły w Afryce ok. 1.8 mln lat temu, były wegetarianami. Wskazywały na to m.in. duże, płaskie zęby i silne mięśnie żuchwy, ułatwiające rozcieranie pokarmu roślinnego. Ostatnie wyniki badań prowadzonych przez Francuza Francesco d'Errico i Lucindę Backwell z RPA sugerują jednak, że australopiteki wzbogacały posiłki białkiem zwierzęcym. Nie polowały jednak na grubego zwierza, najprawdopodobniej jadły bowiem... termity. Potwierdza to analiza mikroskopowa jednych z najstarszych narzędzi z kości znalezionych w afrykańskich jaskiniach, na terenach, gdzie kiedyś żyły australopiteki. Charakterystyczne zadrapania na narzędziach mogły powstać podczas rozkuwania twardych kopców termitów. Wcześniejsze analizy izotopowe kości australopiteków dopuszczały już możliwość, że miały one dość urozmaiconą dietę, ale nie było wiadomo, co się na nią składało. Trud poszukiwania termitów był z pewnością opłacalny. Owady te są bowiem niezwykle bogatym źródłem substancji odżywczych. Zjedzenie 100 g steku dostarczy nam jedynie 322 kcal, a 100 g termitów - aż 560!

PNAS t. 98 nr 4/2001