Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
SYGNAŁY - STRAŻACY NA SKRZYDŁACH
Wiedza i Życie nr 6/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 6/2001

Rosja umocniła się na pozycji lidera wśród producentów wodnosamolotów.

Wschodnie mocarstwo uruchomiło seryjną produkcję nowego wielozadaniowego wodnosamolotu Be-200.

Zapotrzebowanie lotnictwa światowego na nowe samoloty startujące z wody jest szacowane na setki sztuk. O ten wielki rynek rywalizują dziś głównie wytwórcy z Rosji i Kanady. W przypadku dużych wodnosamolotów monopolistą pozostaje rosyjska wytwórnia IAPO (Irkuckoje Awiacionnoje Proizwodstwiennoje Obiedinienije) w Irkucku. Powstało w niej wiele znanych konstrukcji, w tym ostatnio zbudowany prototyp wodnosamolotu Be-200.

Prototyp został oblatany w 1998 roku, a następnie przez kilkanaście miesięcy prowadzono próby kwalifikacyjne. Podczas ich trwania amfibia ustanowiła w swojej klasie ponad 20 światowych rekordów. Na bazie prototypu planuje się produkcję kilku wersji samolotu, m.in. pasażerską, transportową i przeznaczoną dla ratownictwa morskiego.

Specjaliści uważają, że Be-200 wersji przeciwpożarowej stanie się najbardziej efektywnym sprzętem do walki z pożarami obszarów leśnych. Jednorazowo będzie mógł zabrać 12 t cieczy gaśniczej. Napełnianie zbiorników odbywać się będzie na ziemi lub w czasie 12-sekundowego lotu ślizgowego nad powierzchnią wody. Zapas paliwa umożliwi kilkugodzinną akcję gaśniczą przy kilkunastokrotnym pobieraniu wody. W gaszeniu pożaru w odległości 200 km od lotniska i bliskości zbiornika łączna ilość zrzuconej wody może przekroczyć 300 t.

Analitycy rynku lotniczego szacują, że do 2010 roku światowe zapotrzebowanie na samoloty klasy Be-200 wyniesie 300 sztuk. Obecnie ich kupnem zainteresowane są: Francja, Indie, Korea Południowa, Grecja oraz państwa wyspiarskie Azji Południowo-Wschodniej. Amfibię Be-200 można kupić już za jedyne 22 mln dolarów.

Nowy wodnosamolot ma masę startową 37.2 t, a długość kadłuba i rozpię-tość skrzydeł po 32 m. Osiąga prędkość przelotową 550 km/h i może startować z wody, a także z lądu. Do startu oraz lądowania na wodzie akwen powinien mieć długość 1000-1300 m, głębokość 2 m, a wysokość fali nie może przekraczać 1.2 m. Napęd Be-200 stanowią dwa silniki odrzutowe o ciągu po 7500 kG. Są umieszczone na pylonach za skrzydłami, co ma zabezpieczać je przed wodą