Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
SYGNAŁY - DŁUGODYSTANSOWY OLBRZYM
Wiedza i Życie nr 7/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/2001

Airbus wyprodukował samolot o największym zasięgu w dziejach lotnictwa cywilnego.

23 kwietnia br. z lotniska fabrycznego konsorcjum Airbus Industrie w Tuluzie wystartował do pierwszego lotu nowy samolot pasażerski Airbus A340-600. Tak rozpoczął się szeroko zakrojony program testów, podczas którego trzy samoloty tego typu spędzą w powietrzu ogółem 1600 godzin. Punktem kulminacyjnym będzie certyfikacja maszyny i jej wejście do eksploatacji w połowie 2002 roku (premiera wersji 500 rok później). Program budowy maszyn typu A340-600/-500 został podjęty w 1997 roku, a jego koszt wyniósł 2.5 mld dolarów. Charakterystykę nowego samolotu producent określił przymiotnikami, które umieszczone zostały na jego kadłubie: "dłuższy, większy", a także "dalej, szybciej, wyżej, ciszej, sprawniej".

A340 to wiodąca na światowym rynku rodzina czterosilnikowych, szerokokadłubowych samolotów komunikacyjnych. Charakteryzują się one zasięgiem globalnym, a w przypadku wersji -500/-600 największym w dziejach lotnictwa cywilnego. Startując z Europy Środkowej, mogą osiągnąć bez międzylądowania prawie wszystkie porty lotnicze na świecie. Długodystansowe loty trwające 14-16 godzin stawiają jednak przed samolotem nowe wymagania. Przede wszystkim musi on zapewnić pasażerom wysoki komfort podróży. Niezbędne są także dwie zmiany pilotów i stewardes, dla których przewidziano na dolnym pokładzie moduły sypialne. Kabinę pasażerską samolotu zaprojektowano w układzie trzyklasowym (pierwsza, biznes i turystyczna - od sześciu do ośmiu foteli w rzędzie) wraz z zapleczem wypoczynkowym.

Samoloty modelu A340 użytkowane są w kilku wersjach różniących się zasięgiem i liczbą pasażerów. Najmniejszy może przewozić 239 osób, natomiast największy A340-600 masie startowej 365 t - 380. Zasięg poszczególnych wersji waha się od 14 800 do 16 000 km. Poszczególne wersje samolotu różnią się długością kadłuba, rozpiętością skrzydeł (będących jednocześnie zbiornikami paliwa), przy niemal identycznych kabinach pilotów i zbliżonych własnościach pilotażowych.

Samoloty A340-600/-500 wytwarzane będą przez europejskie konsorcjum, w którego skład wchodzą zakłady przemysłu lotniczego z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Produkowane będą 4 samoloty miesięcznie, a złożono już zamówienia na 127 sztuk.