GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - DROGOWSKAZY PRZERZUTÓW
Wiedza i Życie nr 7/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/2001

Co decyduje o miejscu powstania nowych ognisk nowotworu?

Komórki złośliwych nowotworów często opuszczają pierwotne ognisko raka i płyną z krwią albo chłonką do zdrowych tkanek. Tam osiadają i zaczynają się mnożyć, tworząc nowe guzy nowotworowe, czyli przerzuty. Różne rodzaje nowotworów mają swoje ulubione miejsca tworzenia przerzutów. Na przykład komórki raka piersi często atakują płuca, wątrobę i szpik kostny pacjenta, ale bardzo rzadko osiedlają się w trzustce albo w nerkach. Dlaczego niektóre narządy są szczególnie narażone na inwazję komórek nowotworowych?

Okazało się, że komórki raka rozpoznają zestaw specjalnych białek - chemokin, wydzielanych przez określone tkanki i na tej podstawie wybierają miejsca powstawania nowych ognisk choroby. W zdrowym organizmie chemokiny wskazują drogę białym krwinkom, które powinny trafić do konkretnego narządu. Wygląda na to, że komórki nowotworowe uczą się korzystać z molekularnych drogowskazów, które wcale nie są dla nich przeznaczone. To odkrycie może mieć duże znaczenie praktyczne: naukowcy zdążyli się już przekonać, że przeciwciała blokujące niektóre chemokiny hamują powstawanie przerzutów u myszy chorych na raka. Może w przyszłości leki hamujące aktywność chemokin pozwolą zapobiegać powstawaniu przerzutów u pacjentów oddziałów onkologicznych?

Nature nr 6824/2001