PIOTR KOSSOBUDZKI
SYGNAŁY - PRA...PRAKLESZCZ
Wiedza i Życie nr 7/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/2001

Ród pasożytniczych krwiopijców ma naprawdę długą historię...

W 1990 roku w bryle bursztynu przechowywanej w American Museum of Natural History w Nowym Jorku znaleziono kilka owadów, m.in. dobrze zachowanego kleszcza. Niedawno poproszono profesora Hansa Klompena z Ohio State University o określenie wieku i przynależności systematycznej tego zwierzęcia. Opublikowane właśnie wyniki analizy mogą wprawić w zdumienie. Kleszcz ma bagatelka jakieś 90-94 mln lat! Wiek najstarszych odkrytych dotąd szczątków kleszczy szacowano na 35-40 mln lat, nowe znalezisko przesuwa więc moment powstania tych pajęczaków daleko wstecz. Prehistorycznego kleszcza nazwano Carios jerseyi, od New Jersey miejsca znalezienia bursztynu skrywającego zwierzę.

Oprócz sędziwego wieku znalezisko kryje jeszcze kilka zagadek i ciekawostek. Kleszcz jest np. pokryty dość dużą ilością włosków rzecz niespotykana u osobników współczesnych. Prof. Klompen uważa, że może to być cecha protoplastów dzisiejszych kleszczy, a Carios jerseyi reprezentuje jedno z wcześniejszych stadiów ewolucji tych pasożytów. Pozostaje jeszcze pytanie, czyją krwią żywiły się prakleszcze. Najprawdopodobniej nie atakowały dinozaurów ich żywicielami mogły za to być ptaki. Ta hipoteza tłumaczyłaby, skąd kleszcz wziął się na terenie dzisiejszego New Jersey. Badacze są zgodni, że kleszcze wywodzą się z Ameryki Południowej, na północ zaś mogłyby je przenosić właśnie ptaki.

Annals of the Entomological Society of America 2001