GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - MIŚ NA ZIMNO
Wiedza i Życie nr 7/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/2001

Zdolności zwierząt mogą pomóc obłożnie chorym i... kosmonautom.

Długotrwałe unieruchomienie pacjenta (np. po ciężkim zabiegu chirurgicznym albo skomplikowanym złamaniu) prowadzi do poważnego osłabienia mięśni i układu krążenia. Po kilku miesiącach leżenia chory może mieć problemy ze wstaniem z łóżka.

Zwierzęta, które zapadają w sen zimowy, nie mają podobnych kłopotów. Naukowcy z USA udowodnili, że siła skurczów mięśni niedźwiedzi po czteromiesięcznym okresie hibernacji zmniejsza się tylko o 23%. W dodatku badania mikroskopowe nie wykazały żadnych zmian zwyrodnieniowych w mięśniach uśpionych niedźwiedzi. Człowiek, który leżałby bezwładnie przez cztery miesiące, straciłby około 90% swojej siły, a struktura jego mięśni uległaby poważnym zmianom.

Jak niedźwiedź utrzymuje kondycję i sprawność fizyczną mimo kilkumiesięcznego leżenia w bezruchu? Być może jego komórki wytwarzają specjalne białka, które zapobiegają gnuśnieniu nie używanych mięśni. Nie jest też wykluczone, że podczas hibernacji mięśnie są pobudzane przez rytmiczne impulsy z układu nerwowego, które wywołują skurcze i działają jak zabiegi rehabilitacyjne. A może chodzi po prostu o niską temperaturę ciała uśpionych zwierząt? Wyjaśnienie niedźwiedziej zagadki pozwoliłoby pomóc wielu pacjentom cierpiącym na zanik mięśni wywołany długim unieruchomieniem w łóżku, a w przyszłości kosmonautom pozbawionym grawitacji przez wiele tygodni...