GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - ŻYCIE PO ŚMIERCI
Wiedza i Życie nr 9/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 9/2001

Wszczepienie komórek macierzystych do układu nerwowego pacjenta daje szansę na leczenie wielu chorób.

Naukowcy z Salk Institute w USA postawili pierwszy krok na drodze do realizacji tych marzeń, opracowując metodę izolacji komórek macierzystych z tkanki mózgowej zmarłych ludzi. Mogą się one przekształcić w inne komórki naszego ciała. Okazało się, że potrafią także podzielić się kilkadziesiąt razy w hodowli in vitro. Warunkiem jest wyizolowanie ich z mózgu w ciągu dwudziestu godzin od śmierci dawcy i umieszczenie w precyzyjnie dobranej mieszaninie czynników wzrostowych. Szczególnie ważne jest to, że naukowcy umieją już zmuszać te komórki do przekształcania się w komórki nerwowe.

W tej chwili trudno ocenić, jak zachowają się komórki macierzyste dawcy po wszczepieniu do mózgu biorcy. Amerykańscy badacze mają jednak nadzieję, że pod wpływem sygnałów wysyłanych przez inne komórki będą się one prawidłowo dzielić, zmieniać w neurony, naprawiając uszkodzone części mózgu. Poza tym wykorzystanie komórek pobranych od zmarłych dawców wydaje się mniej ryzykowne etycznie niż hodowanie komórek macierzystych z tkanek zarodków.

Nature nr 6833/2001