IRENA SZYMCZAK
SYGNAŁY - STAŁA ZMIENNĄ JEST...
Wiedza i Życie nr 10/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/2001

Na świecie nie ma doprawdy nic pewnego. Nawet stałe fizyczne ulegają zmianom.

Stała alfa jest składnikiem wzoru, określającego energię potrzebną do wzbudzenia atomu, czyli przeniesienia elektronu na orbitę bardziej oddaloną od jądra. Wracając do stanu podstawowego, atom pozbywa się nadmiernej porcji energii, emitując foton. Dawka energii uwalniana w tym procesie jest charakterystyczna dla danego pierwiastka i - jak się dotąd wydawało - niezmienna. Ostatnie obserwacje światła docierającego do Ziemi z bardzo dalekich kwazarów pozwalają przypuszczać, że dawno temu do wzbudzania atomów wystarczała nieco mniejsza energia. Skąd jednak wiemy, jakie fotony były pochłaniane i emitowane przez atomy przed miliardami lat? Stwierdzono to, analizując "wiekowe" promieniowanie docierające do nas z krańców Wszechświata.

To odkrycie oznacza, że stała alfa... nie jest stała, lecz powoli rośnie. Ponieważ w równaniu opisującym stałą alfa jej wartość zależy od prędkości światła, to zmienność stałej alfa oznacza, iż światło w próżni... porusza się coraz wolniej. Może po paru miliardach lat kosmicznej tułaczki fotony czują się zmęczone?