Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
SYGNAŁY - DŹWIĘKOWY REJS
Wiedza i Życie nr 10/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/2001

Na dużej wysokości i prawie z prędkością dźwięku będzie w przyszłości latać nowy samolot pasażerski Boeinga.

Ostatnio inżynierowie Boeinga ogłosili rozpoczęcie prac nad samolotem nowej generacji sonic cruiser ("dźwiękowy liniowiec"). Podczas jego opracowywania przyjęto założenie, że samolot, aby spełnić przyszłe potrzeby linii lotniczych, powinien latać szybciej, dalej i bardziej komfortowo. Jednak zasadniczą cechą ma być lot na dużej wysokości, gdzie mała gęstość powietrza umożliwi latanie z większą prędkością (mniejsze opory powietrza), co pozwoli na globalny zasięg. Wysoki pułap lotu może częściowo uniezależnić samolot od zatłoczonych tras lotniczych. Powstanie nowej generacji maszyn umożliwi pasażerom dotarcie do celu bez przesiadek.

Przedstawiona przez producenta komputerowa wizja nowego samolotu pasażerskiego sonic cruiser opiera się na koncepcji aerodynamicznej przyjętej dla wojskowego samolotu rozpoznawczego SR-71 Blackbird.

Maszyna będzie zabierała na trzyklasowy pokład od 100 do 300 pasażerów, a lot z prędkością 0,95 Ma wpłynie na skrócenie czasu podróży lotniczej o około 10-15%. Przykładowo czas lotu transatlantyckiego (np. z Los Angeles do Paryża) mógłby zostać skrócony o około 90 min, a z Los Angeles do Sydney o dwie godziny.