MARZENNA NOWAKOWSKA
SYGNAŁY - JEDNA PORA ROKU
Wiedza i Życie nr 10/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/2001

Dlaczego afrykańskie ptaki owadożerne żyją dłużej niż ich kuzyni z Europy?

Takie pytanie zadał Will Peach z brytyjskiego British Trust for Ornithology po analizie ogromnej bazy danych, jaką stworzył w ciągu 16 lat dla drobnych ptaków śpiewających. Przy jednym z ogrodowych stawów na przedmieściach Nchalo w Malawi niemal codziennie stały rozstawione sieci.

O europejskich ptakach badacze tylko czytali, ale udało im się ustalić długość życia 39 gatunków afrykańskich i 50 europejskich.

Jednak nie wszystkie małe ptaki w Afryce żyją długo, a tylko te odżywiające się owadami i nektarem. Dożywają one średnio trzech lat, podczas gdy ziarnojady umierają po 19 miesiącach od wyklucia. Jest to wciąż więcej niż przeciętna długość życia europejskiego zjadacza owadów, który dożywa półtora roku. Skąd taka różnica? Być może ptaki te wyczerpują długie wędrówki, które podejmują jesienią i wiosną.

Naukowcy nie znaleźli takiej zależności. Natomiast wszystko wskazuje na to, że europejskie ptaki wykańcza głód i chłód związany z porami roku. W klimacie tropikalnym zawsze znajdzie się coś do zjedzenia - zwłaszcza jeśli dieta owadzia uzupełniana jest nektarem. Ze znalezieniem ziaren są większe problemy - stąd też krótsze życie ziarnojadów. W strefie umiarkowanej są pory roku, a więc także okresy głodu, zimna i suszy.

Oikos t. 93, s. 235-249/2001