MICHAŁ RÓŻYCZKA
ASTRONOTKI
Wiedza i Życie nr 10/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/2001

Pierwszy wspólny projekt

zrealizują ESA i chińska agencja kosmiczna CNSA. Double Star, bo tak brzmi jego nazwa, zakłada wystrzelenie dwóch wspólnie zbudowanych satelitów przeznaczonych do badania ziemskiej magnetosfery. Posłużą do tego chińskie rakiety Długi Marsz 2C.

Świecące rośliny

wyhodowane w ziemskich laboratoriach mogą już w tym dziesięcioleciu znaleźć się na Marsie. Celem eksperymentu byłoby sprawdzenie, jak dają sobie radę w tamtejszych warunkach. Ich świecenie jest zaprogramowane genetycznie i ma ułatwić ocenę stanu roślin: "włączają się" wtedy, gdy warunki, w jakich się znalazły, są dla nich zbyt trudne.

Nowy rekord odległości.

Podczas systematycznego przeglądu nieba dokonywanego w ramach projektu SDSS (Sloan Digital Sky Survey) znaleziono obiekt o rekordowym poczerwienieniu: odbierane stamtąd fale świetlne są wydłużone aż 6,2 razy. W chwili ich emisji (około 13 mld lat temu) Wszechświat był 7,2 razy mniejszy niż obecnie!

Pechowy satelita japoński

Astro-E, który miał prowadzić obserwacje kosmosu w promieniach rentgenowskich, lecz nie wszedł na orbitę z powodu awarii rakiety nośnej, będzie miał następcę. Japończycy zbudują go we współpracy z NASA, a jego start nastąpi w lutym 2005 roku.

Kosmos nie obroni się

przed reklamą. Wiele wielkich firm (m.in. LEGO i Pizza Hut) albo już zapłaciło, albo jest gotowych dobrze zapłacić za umieszczenie ogłoszeń reklamowych na stacji kosmicznej Alfa. Na zdjęciu Jurij Baturin reklamuje LEGO. W tym samych czasie jego krajan, Jurij Usaczew, filmował się z dostarczoną przez statek Sojuz pizzą.

Postępy astrosejsmologii.

Powierzchnia Słońca drga pod wpływem docierających do niej z głębi gwiazdy fal dźwiękowych. Dzięki owym drganiom astrosejsmologowie mogą oglądać wnętrze Słońca w taki sam sposób, jak geofizycy oglądają wnętrze Ziemi za pomocą fal sejsmicznych. W czerwcu br. analogiczne drgania udało się zaobserwować u naszej najbliższej kosmicznej sąsiadki - gwiazdy Centauri.