PIOTR KOSSOBUDZKI
SYGNAŁY - SZKOŁA AGRESJI
Wiedza i Życie nr 11/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 11/2001

Komórki raka "uczą się" nawzajem.

Naukowcy z University of Iowa odkryli, że wyjątkowo agresywne komórki czerniaka - jednego z najgroźniejszych nowotworów - potrafią zwiększać złośliwość pozostałych komórek nowotworu. Udowodniono, że wpływają one na białka znajdujące się w substancji międzykomórkowej. Otacza ona komórki i ma ogromny wpływ na wygląd i funkcjonowanie tkanek. Znajdujące się w niej białka odgrywają znaczącą rolę m.in. podczas gojenia się ran czy reakcji zapalnych.

Agresywne, zdolne do szybkich przerzutów komórki czerniaka wytwarzają enzym, który rozkłada jedno z ważniejszych białek substancji międzykomórkowej - lamininę. Resztki tego białka pozostają, znacząc swoisty ślad komórki rakowej, która opuściła pierwotne ognisko nowotworu. Amerykańscy onkolodzy stwierdzili, że jeśli w substancji międzykomórkowej, w której przez pewien czas rosły "komórki-rozbójnicy", umieści się "spokojniejsze" komórki czerniaka, to błyskawicznie uzyskują one niebezpieczne właściwości. Najprawdopodobniej zostają pobudzone przez fragmenty rozłożonej lamininy.

Dr Mary Hendrix, jedna z głównych autorek publikacji, uważa, że odkrycie stwarza nadzieję na nowe metody walki z rakiem. Dotychczas celem leków przeciwnowotworowych były komórki, tymczasem w przypadku niektórych typów raka skuteczne może być wpływanie na białka substancji je otaczającej.

Cancer Research nr 61/2001