WIESŁAW B. PIETRZAK
SYGNAŁY - INTELIGENTNE T-SHIRTY
Wiedza i Życie nr 11/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 11/2001

Ubranie powinno nie tylko wyglądać, ale także dbać o właściciela.

Teraz przyszłość przemysłu odzieżowego to niewątpliwie biotechnologia. W Wielkiej Brytanii pojawiły się w sprzedaży koszulki chroniące przed słońcem podobnie jak kremy do opalania. Skuteczność ich ochrony przed promieniowaniem ultrafioletowym potwierdzili specjaliści z National Radiological Protection Board w Londynie. T-shirty zostały opatrzone specjalnym logo, tak jak kosmetyki.

Dla osób źle odżywiających się specjaliści z Fuji Spinning Company prowadzą badania nad tkaninami zawierającymi witaminy. W przyszłym roku będą dostępne koszulki impregnowane substancją przekształcającą się po zetknięciu ze skórą w witaminę C. Takie ubranie pozwoli wchłonąć organizmowi dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę nawet po 30 praniach. Nie wiadomo, czy ta "troska" nie skończy się powszechnym przedawkowaniem witamin. Może zatem lepiej zadbać o odpowiednią dietę.

W USA mają być dostępne samooczyszczające się T-shirty. Badacze amerykańscy z Uniwersytetu Massachusetts w Darthmouth i kalifornijskiej firmy Charmed Technology opracowali tkaniny zawierające zmienione genetycznie bakterie E. coli. Zostały one tak zmodyfikowane, by oczyszczały bieliznę z gromadzącego się potu i usuwały substancje będące źródłem nieprzyjemnego zapachu.

W przyszłości tkaniny nowej generacji będą zawierać bakterie wydzielające substancje zwiększające trwałość odzieży i chroniące ją przed wchłanianiem wody. Oprócz brudu będą też niszczyć zarazki wywołujące zakażenia w razie skaleczenia. Pojawi się też odzież "owadobójcza", którą spokojnie będzie można włożyć na wieczorny spacer.