EWA KOŁODZIEJAK-NIECKUŁA
SYGNAŁY - BITWA O LIŚCIE
Wiedza i Życie nr 12/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/2001

Czy gąsienice potrafią się dogadać?

Wydawałoby się, że tłuste gąsienice, flegmatycznie pochłaniające liście, nie należą do konfliktowych stworzeń. Jednak przekonanie to jest z gruntu fałszywe. Spotkanie dwóch larw motyla z północnoamerykańskiego gatunku Drepana arcuata kończy się zwykle pojedynkiem na "perkusje". Owad rezydent wystukuje sygnał ostrzegający przed próbą zajęcia zamieszkałego już liścia. Pierwszych dowodów na istnienie dźwiękowego porozumiewania się gąsienic dostarczyli kanadyjscy naukowcy z Carleton University w Ottawie.

Larwy motyla Drepana arcuata żerują na brzozach i olchach. Każda gąsienica za pomocą jedwabistej wydzieliny buduje na liściu namiot, ukrywając się w ten sposób przed drapieżnikami i nie sprzyjającą pogodą. Czas i wysiłek włożony w budowę tej konstrukcji sprawiają, że opłaca się ją ukraść. Gdy intruz zbliża się do zamieszkałej kryjówki, jej właścicielka zaczyna skrobać w liść ostatnią parą odnóży. Jeśli to nie pomaga, zaczyna bębnić głową. Rozstrzygnięcie pojedynku następuje zwykle w ciągu kilku minut, ale czasami trwa nawet przez kilka godzin. W cichym pokoju odgłosy "dyskusji" dawały się słyszeć z 4-5 m. Zwykle zwyciężał właściciel kryjówki, ale zdarzało się także, że rosły przybysz eksmitował pierwotnego lokatora. U gąsienic bębnienie może oznaczać ich siłę i wielkość. Ponadto owad bezpieczny w swojej kryjówce może w ten sposób ściągać uwagę ptaków, zmuszając konkurenta do wycofania się z otwartego pola.

Proceedings of the National Academy of Sciences nr 20/2001